Стиль і дизайн кухні
Кухня - поняття натуральне і природне, а стиль - штучне і придумане, але в останні десятиліття між ними встановився тісний зв'язок. Завдяки стилям сучасна кухня причепурилася, а стилістика стала її другою сутністю. Одягом, накидкою, фіговим листом. І це зрозуміло, і прийнято обговорювати. Не можна ж насправді в пристойному суспільстві говорити про супермодну кухню в стилі мінімалізму як про тривіальне місце для складання посуду і начиння?! Тому нині так модні виставки, демонстрації нових моделей. Як дефіле одягу.
Скільки на кухні стилів? Багато. Дуже багато. Так багато, що ніхто не рахував. Люди, які захотіли покинути стиль, опинилися в іншій стильовій конструкції. Тому що без стилю сьогодні на кухні не ступити і кроку! Тут присутні всі стилі, які відомі в інших видах мистецтва. Давайте і ми побуваємо на цьому показі! Подивимося, що є модним.
Стиль кухні або склад?
Ось витяг з малої радянської енциклопедії, точніше з малого тлумачного словника: «1. Стиль - це сукупність ознак, що характеризують мистецтво певного часу, напряму або індивідуальну манеру художника. 2. Стиль-це метод, сукупність прийомів якоїсь роботи, діяльності, манери поводитися, одягатися». Треба додати: манери оточувати себе відповідними предметами. Отже, стиль - стан речей в певному порядку, або система функціонуючих предметів, розташованих відповідно до якоїсь ідеєю. Метод в науці, а стиль - в мистецтві, за допомогою яких ми витягуємо знання і красу. З практичної сторони, стиль - це просто набір практичних порад і строге проходження цих порад. Це і модно, і практично. Не важливо, як ти хочеш чи що ти можеш, важливо, як ти дотримуєшся запропонованим правилам, загальноприйнятим стандартам. Сучасна практичність-це всього лише знання правил і дотримання ним. Бути практичним-значить бути в стилі! Писемність, погодьтеся,-це якесь складування правил, законів, традицій. Це непорушний запас моралі та гарної поведінки. І загострена паличка stilus (стиль) для письма але латині як раз і служила для того, щоб зберігати і при необхідності витягати з цього «морального комори» правила хорошого тону. До цих пір в мовах багатьох народів світу стиль сприймається як пряма вказівка. Так чого ж ви хочете? Бути стильним? Дотримуйтесь вказівок! Так, стиль-це велика хитрість у відношенні особистих пристрастей індивіда. Потрібно вміти думати, діяти і навіть відчувати тільки в певному руслі. Лише тоді у тебе, буде вважатися, є смак і почуття міри. Особливої різниці між стилем і ідеологією немає. І те й інше нав'язується індивіду ззовні, як даність, як розпорядок дня в піонертаборі. Більше того, у відсутності ідеології на державному рівні стиль цілком може замінити її на рівні побутовому. Не випадково, коли революція знищує колишній порядок речей, разом з ідеологією остракізму піддається і стиль. Тому що, маючи можливість проникати в особистий простір людини і тим самим формувати уявлення на підсвідомому рівні, стиль - виключно хороший настроювач громадської думки. У побуті, де немає політичних партій, дуже важко визначити, який людина свій, який чужий. А з незнайомою людиною, взагалі, незрозуміло як говорити. Образитися може. А ось стиль допомагає подолати нерозуміння. Він як пароль: відразу дає знати, хто свій, хто чужий. Стиль поводиться так, начебто в його народженні брала участь сама історія. І його поява-це закономірний результат торжества істини і прогресу.
Тому, якщо візуально, чуттєво подобається набір якийсь меблів, стиль, як фюрер, відразу ж звільняє свідомість від зайвих химер думки, яка в даному випадку могла бути аналогом совісті з інтелектуальним ухилом. Тому що совість-це як внутрішня необхідність ще і ще раз перевірити на рівні почуття і на рівні думки правильність свого вибору і свого вчинку. У кінцевому рахунку совість - це тривале сумнів у розумінні практичних людей.
Та й що тут перевіряти, в чому сумніватися?! Порядок розміщення меблів в інтер'єрі давно вже придуманий до нас. Всі придумано до нас! Стиль зобов'язує. І якщо ви не в стилі, у вас просто непереборний комплекс провінційності, де до цих пір винаходиться машина часу з вічним двигуном. А наша справа-знати призначення речей! Подорож по стилям найкраще починати з розвилки двох основних доріг. Вони ведуть у напрямках, позначених як:
Класика і модерн.
Класика, як повноводна ріка, як Амазонка, ввібрала в себе десятки річок і річечок, які, безперечно, можна вважати її витоками. Ці великі витоки-великі самі по собі. Ріо Негро, наприклад, за обсягом води не менше нашої Волги. Це самостійна річка, але водночас це всього лише приплив великої Амазонки. На тій же підставі можна зараховувати до класики бароко і рококо, готику і ампір. Пафос класики заснований на почутті внутрішньої справедливості, на основних цінностях людського життя - постійної мобілізації таких якостей, як працьовитість і освіта, талант і гідність, традиції і затребуваність. Класика-его результат досягнутого, це непідробленість досягнення. Це заслужена медаль за стоїцизм в накопиченні досвіду і в набутті пошуку. Якби не було класики, не було б сенсу творити. Якщо у тебе класичний смак, його не соромно пред'явити на страшному суді самому господа Бога. Ніхто не може засудити людину за правильність думок і вчинків. Не випадково, значно більше половини всіх продаються кухонь сьогодні можна віднести до класичного стилю. Класика пройшла перевірку часом. Такі меблі на замовлення гармонійно виглядає у великих приміщеннях з високими стелями.
Основними рисами стилю є:
матеріал фасаду - масив дерева, зазвичай різьблений або з фільонкою;
широке застосування декоративних елементів-верхніх і нижніх карнизів, пілястр, арок, балюстрад;
навісні шафи з вертикальними орними фасадами, підлогові шафи - теж орні, але з невеликими дверцятами.
На класичній кухні дуже часто використовуються вітражні фасади, вбудована техніка та кухонні мийки повинна гармоніювати зі стилем меблів. Вважається, що класичну меблі на кухні віддають перевагу люди з консервативним складом характеру, а модерн вибирають люди, що йдуть в ногу з часом. Це все одно, що говорити про найбільші сузір'ях, тикаючи пальцем в небо. Так, класика усвідомила себе завдяки модерну, але не будь класики, ми б сьогодні не говорили і про модерні. Це зараз, в наше століття новаторства, класика, просочена нафталіном традиціоналізму, потребує постійної громадської реабілітації. Але був час, і час тривале, коли класика грала роль інквізиції в мистецтві. І виконувала на совість, з витонченими і нещадністю, пригнічуючи все нове, оригінальне, інше. Подібно до того, як сьогодні вуглеводневу лобі знищує на корені, дискредитує будь-яку іншу формулу енергетики.
Модерн протиставляє себе класиці майже по всіх основних рис. Це його характерна особливість, зміст його походження. Матеріал фасаду - штучний. У кухнях цього стилю застосовуються сучасні матеріали, наприклад, покритий емаллю або облицьований пластиком і плівкою МДФ, алюмінієвий профіль зі вставками з МДФ, скла, пластик. Фасад, як правило, без фронтального малюнка (так зване «мило») або з невеликою фрезеруванням. Стиль характеризують простота форм, строгість ліній, відсутність декоративних елементів. Головне - функціональність. І зручність, як наслідок логіки, розумності, раціоналізму. Навісні шафи - горизонтальні, з відкриванням фасаду вгору. Тут часто використовуються сучасні механізми відкриття, в тому числі з електроприводом. Підлогові шафи являють собою висувні ящики з широкими фасадами. Це робиться для того, щоб дотримати симетрію по відношенню до горизонтальних навісним шаф. Модерн випливає з класики. Тому води цих великих стилістичних річок десь обов'язково змішуються, що породжує неймовірно багато нових самостійних стилів і напрямків. Почнемо з найбільш доступних і повноводних.
Кантрі і hi tech.
Стиль кантрі, що відображає в своїй назві село і сільську місцевість, по суті своїй є класичним, але сліпо розведеним свободою модернізму. Сьогодні він вельми популярний, оскільки поєднує в собі зручність експлуатації і невисоку вартість. Навіть якщо взяти матеріал фасаду, кухні цього стилю поєднують в собі і елементи класики, і елементи модерну. Перевагу, природно, віддається натуральному дереву, по рамкові фасади часто виготовляються на основі МДФ, профілю та наповнення з 71 ДСП (ламінована деревинно-стружкова плита), а також зі скла або натурального ротанга. Відсутність декоративних елементів простить форми, як в модерні. А навісні і підлогові шафи з орними фасадами, як у класичних кухонь. У стилі кантрі, який не обов'язково повинен використовуватися тільки в заміських будинках, допускається використання стоїть окремо побутової техніки. Наближеним до кантрі можна вважати і інший стиль-прованс. Він асоціюється з теплом південного сонця. У кухнях цього стилю використовуються тільки натуральні матеріали. Матеріали штучні прийнятні тільки тоді, коли вони імітують натуральні. Перевага віддається предметам з тьмяним блиском, які не змогли б порушити «теплоту» Провансу. Створювати інтер'єр у стилі прованс на кухні можна також за допомогою деревини, глазурованого цегли, розписний керамічної плитки або мозаїки, Важливо використовувати виразні фактури. Хороший акцент, наприклад, - частина стіни викласти природним каменем. Ідеальні кольори для цього стилю: пісочний, сірий, світло-корич невий, бежевий. Їх обов'язково треба розбавляти основними яскравими кольорами: насиченим фіолетовим, зеленим, блакитним, червоним. В якості оздоблювального матеріалу на такій кухні може служити декоративна штукатурка, так як нею можна надати грубу фактуру, що важливо для обраного стилю. Замість штукатурки можна використовувати бамбукові шпалери з рельєфною лицьовою поверхнею. Меблі з натурального дерева на такій кухні не погано б зістарити за допомогою техніки кракелюр, так як вона стає схожою на матеріали, які вицвіли в природних умовах під впливом південного сонця Провансу. Пам'ятайте також, що цей стиль був сформований французькими фермерами, тому він не вимагає ідеальної обробки. Невеликі дефекти, потріскані або потерті поверхні ще раз нагадають вам про це дивовижному краю. Кухонне начиння на цій кухні найкраще виставляти на загальний огляд. Вона виконуватиме роль своєрідного декорування приміщення. Додаткові прикраси-латунні і мідні аксесуари. Прекрасно впишуться речі, придбані в антикварних магазинах. Освітлювальні прилади повинні бути масивними, наприклад, ковані канделябри. Не погано буде виглядати в інтер'єрі такої кухні камін, оброблений натуральним каменем. Від кухонь в сільському стилі перейдемо до кухонь в стилі міському.
Hi tech і техно є продовженням модерну, який вже більше ста років впроваджує сучасні тенденції індустріального суспільства в інтер'єрі. У виробництві таких кухонь превалюють кухні на замовлення. Перевага віддається новим, штучним матеріалам. У стилі hi tech на замовлення природне використання неправильних геометричних форм, викривлених поверхонь, які перетікають одна в іншу або здійснюють різкі переходи. Такі кухні створюють неповторне враження впорядкованого хаосу і є дуже красивими рамками для великої кількості техніки. Для hi tech, який змішує затишок з удаваним незручністю, характерною особливістю є використання контрастних кольорів у виготовленні кухонних модулів, а також неправильних ліній. У цьому стилі, так само як і в класиці, робиться акцент на декоративних елементах, правда, абстрактного характеру. На відміну від hi tech, в стилі техно для кухонних модулів переважно використовується одне колірне рішення. З матеріалів перевага віддається металу, хромованою стали, що робить цей стиль космічним, фантазією про майбутнє. Якщо hi tech-це меблі з плити МДФ, облицьованої пластиком, то стиль техно - це широке використання фасадів і стільниць з металу, навмисне винесення на загальний огляд побутової техніки. Саме метал на фасадах кухонь і надає цьому стилю особливий техногенний натуралізм. Цей стиль підходить для тих, хто вважає розвиток техніки найважливішим досягненням сучасного суспільства. Навіть обідні зони на таких кухнях виглядають як посадочні місця. Якщо hi tech-це меблі з плити МДФ, облицьованої пластиком, то стиль техно - це широке використання фасадів і стільниць з металу, навмисне винесення на загальний огляд побутової техніки. Саме метал на фасадах кухонь і надає цьому стилю особливий техногенний натуралізм. Цей стиль підходить для тих, хто вважає розвиток техніки найважливішим досягненням сучасного суспільства. Навіть обідні зони на таких кухнях виглядають як посадочні місця. Злегка перемішуючи стилі: класику і модерн, отримуємо для всіх дивовижні інтер'єрні напої. Але можна ці стилі і не змішувати, а послідовно очищати до витоків відчуттів і устий розуму. Заняття - для обраних.
Бароко і мінімалізм.
Принципова відмінність класики і модерну навіть не в тому, що вони по-різному грають колористикою і деталями, порізному відкривають двері шаф, використовують різні матеріали. Апелюючи до почуттів, класика відновлює, відтворює краще з минулого, а модерн, орієнтуючись на розум, творить нове, як би з майбутнього. Почуття і розум, відтворення і творення, минуле і майбутнє - ось різниця в підходах цих стилів. Знавці, звичайно, можуть заперечити, що бароко - зовсім не класика. Варильна музика, наприклад, з'явилася ще в кінці епохи Відродження і передувала музиці епохи класицизму. Свого часу, долаючи бароко, класицизм брав з нього почуття величі і сталості. Дечому навчився. І навіть перевершив попередника. Затулив його велич своєю сталістю. І тепер і бароко, і рококо для нас - звуки класичні. Не дивно, що бароко теж є відновлення минулого пишноти в емоційно доступному варіанті. Причому у варіанті незрівнянно кращому, ніж найкращий класичний зразок. Кухні в стилі бароко - справжні витвори мистецтва від найвідоміших італійських виробників. Звабливий стиль, чудова розкіш і краса, наявність великої кількості декоративних елементів і при цьому внутрішня динамічність інтер'єру. Бароко, як казав Хосе Ортега-і-Гассет,-це «жест, що передає рух». І чомусь пов'язував цей стиль зі стилем поведінки князя Мишкіна в «Ідіоті» Достоєвського. Стилем, безумовно, прекрасним, повним внутрішнього благородства, і в чистоті своїх задумів, при їх детальному розгляді, що доходять інший раз до невинності наївності. Можливо, через це воістину неземного, блаженного стану, як ніби привнесеного в наш світ з далекого, назавжди втраченого, казкового золотого століття, кухні в стилі бароко рясніють химерними формами, непідвладними теоремам звичної геометрії, з багатою, норою неймовірною обробкою, часто прикрашеної позолотою, художнім різьбленням. У цьому стилі теж віддається перевагу всьому натуральному, і насамперед дереву. Але це дерево особливо вишуканих порід. Наприклад, фасад кухні виробляється з чорного дерева, інкрустується перламутром, платиною, золотом. Кухонні шафи можуть мати неймовірно вигнуті ніжки, які не можуть бути зроблені з масиву дерева через особливості їх форм і тому виготовляються із високоякісної багатошарової фанери - матеріалу, за якостями не поступається золоту. Можливо, в зовнішньому вигляді цих кухонь відчувається певна химерність. Але тут-це не поза. Це похвала. Це можливість викликати захват, душевне хвилювання. Бароко-це полюс людського успіху, це вершина можливих досягнень. Практично з таким же вигуком і захопленням можна говорити і про кухнях зовсім іншого стилю-стилю мінімалізм. Але це абсолютно інший полюс успішності. Тут буде недоречний емоційний захват. Тут задоволення доставляє досконалість людського розуму, логіка пропорцій і запам'ятовується виразність засобів при їх очевидною стриманості. Те що належить одному стилю - бароко, то повністю відсутня в іншому - мінімалізмі. Високі почуття ніколи не стануть розумними, а розум, в своєму найвищому прояві, ніколи не наблизиться до глибині почуттів. Саме ці два стилі - бароко і мінімалізм в чому і онределяют зі тимчасові межі особи і культури: верхній і нижній, глибину і перспективу - почуття як спогади, розум як можливість. Втім, є якості, які об'єднують ці стилі: це принадна розкіш і непідробне натхнення італійських майстрів. Фурор, який виробляв мінімалізм в перші роки своєї появи, те саме що невиліковним емоційної захопленості.
На стильній і зручній кухні готувати їжу - саме задоволення. Можна наприклад приготувати морозиво вдома чи щось інше.